Mötet gick väl bra iallafall. Men så klart.. jag har lärt mig nu at det pratas mycket men görs lite.
Det låter bra, men tyvärr blir det sällan som dom säger, vilket är tråkigt.
Bakgrunden till mötet är för att vi anser att Jennifer helt klart inte förjänade sina två IG hon fick. Hon har ju åtgärdsprogram på dom 2 ämnena hon fick IG i. Vi blev helt klart ställda när hon fick dessa, då hon har varit i skolan, gjort alla prov, läxor, inlämningsuppgifter som hon ska. Trots detta fick hon då IG i bland annat Engelska. Varför undrar vi ju så klart, när hennes lärare, sitter o säger på utvecklingssamtalet att det går jätte bra för Jennifer, så om hon bara pratar lite mer på lektionerna och lämnade in uppgift som hon hade så hade hon sitt G. Och Jennifer HAR börjat prata mer. Hon HAR verkligen tuffat till sig förra terminen. Men det var tydligen inte tillräckligt. Hon måste prata mer, därför hennes IG.
Jag tycker det är helt bedrövligt. Hon sliter o sliter men för att hon är så osäker på att prata och inte vill prata inför hela klassen, så får hon ett IG. Att hon klarat allt det andra då?? Det nya betygsystemet suger verkligen.
Sen är det ju ett himla tuggande om mål hit o dit. Individuella mål heter det. MEn det är bara BS i det långa loppet och dom gör det bara krångligare.
MÅLET är att få över t.ex pennan och boken till andra sidan bordet. Jennifer kanske inte riktigt vet hur hon ska förfara så det individuella målet blir att för Jennifer åtminstone få över pennan. Hon sliter o släpar för att få över pennan. All fokus läggs där. När hon sen klarat det efter mycket om och men så får hon inget för det utan nu måste hon ju fokuser på att försöka få över boken också... för det är ju DET som är målet. Att hon faktiskt fick över penna är ingenting värt.
Och det är ju rätt.. men varför då hålla på och blanda in personliga mål. Det blir ju bara jobbigt för dom. Du ska få över pennan och boken till andra sidan bordet.. punkt.
Med våra gamla sifferbetyg hade då kanske iallafall varit värt en 2:a, att hon åtminstone fick över pennan. Men nu står hon utan betyg alls. Det är fel, anser jag iallafall.
Betyg är fel överhuvudtaget anser jag. Det är inte alls någon rättvisa i det.
Barn, som Jennifer, som är mer visuellt lagda, har ju jätte svårt i skolan.
Jag själv behövde bara öppna boken o bläddra igenom 5-10 minuter innan provet o fick så gott som alla rätt.
En klasskompis till mig hon läste på i veckor innan provet och varje gång så fick hon IG. Hur rättvist är det egentligen?
Om man hade fått visa istället på ett prov, undrar hur det hade gått då? Visa barn har det i huvudet men kan inte få ner det i skrift på pappret. Det finns många olika slags varianter, men i skolan kan du så gott som bara vara på ett sätt.. annars är det kört.
Vi får se nu hur det går. För nu fick vi ju igen poängtera hur viktigt det är att lärarna åtminstone försöker tillgodose hennes behov så långt det går.
Och VI behöver ha löpande information från skolan om hur det går för henne. Det får vi inte nu. Vi ska ha ständig uppföljning, det sker inte nu. Jag hoppas nu att det blir en ändring. Vi kan inte vänta mer nu på att det kanske sker något snart.
Betyget hon hade fått var iallafall så att dom tydligen snackat om att hennes slutbetyg i 9:an för det är det som är det viktiga tycker dom. Jag vet inte om jag kan hålla med dom. Om det bara är slutbetyget som är viktigt som kan ju skita i att sätta betyg och bara använda sig av omdömen. Men nu hörde jag på radion att dom vill börja med betyg från 6:e klass.
Ja ja... sätt mer press på våra barn så kan dom ju magsår när dom är 13-14 år gamla.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar